Het management en mensen die werkzaam zijn in de HR zullen het herkennen: veel tijd en energie (en dus geld!) is gestoken in het vinden van de juiste kandidaat voor de open functie. Een keus is gemaakt, we gaan ervoor! Alles lijkt goed te gaan, maar toch kom je er na een paar maanden achter dat het niet werkt. Dat is jammer! En, zonde van de inspanningen van beide kanten. Het selecteren van de juiste kandidaat is lastig, maar het integreren en behouden van nieuwe medewerkers blijkt soms nóg moeilijker.

Wat is een onboarding programma?

Onboarding (op zijn Nederlands ook wel ‘instromen’ genoemd of ‘aan boord komen’) is het proces waarin nieuwe medewerkers kennis krijgen over hun rol, hun team en de organisatie. Met als doel dat zij zich onderdeel gaan voelen van de organisatie en een actieve bijdrage leveren.

Met andere woorden: instromen is het proces waarin ‘nieuwkomers’ begeleid worden tot geïntegreerde, bevlogen en productieve medewerkers in jouw team. Het start op het moment dat de organisatie ‘ja’ zegt tegen een sollicitant en stopt wanneer de nieuwe medewerker volledig ingewerkt is. Dit kan soms wel tot 8 maanden duren, afhankelijk van de uitgangspositie en natuurlijk de functie. 

Overigens, daarna stopt onboarding, maar gaat een net zo belangrijke nieuwe fase in: coachen en trainen

Wat levert een gestroomlijnd instroomproces jouw organisatie op?

Een solide onboarding proces heeft een positief effect op de tevredenheid, bevlogenheid en prestaties van een nieuwe medewerker. Andersom geldt hetzelfde: is de onboarding niet goed geregeld, dan ontstaat er juist een negatief effect.

De negatieve effecten van ineffectief instromen:

  • 5% van de nieuwe medewerkers stopt direct na een eerste rampzalige dag;
  • 20% van het verloop vindt plaats binnen de eerste 45 dagen;
  • Bijna één op de drie nieuwe medewerkers verlaat de organisatie (vrijwillig of onvrijwillig) voor het einde van het eerste jaar.

Een goed instroomproces leidt tot snellere integratie en lagere verloopkosten. Het vervangen van medewerkers kost organisaties tussen de 50% tot 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende medewerker. Succesvol instromen heeft bovendien een positief effect op employer branding. In de eerste weken van een nieuwe baan vragen vrienden, familie en oud-collega’s ongetwijfeld hoe het bevalt bij een nieuwe werkgever. Als organisatie wil je dat deze eerste indruk goed is, zodat medewerkers positief over je praten.

De drie belangrijkste aspecten bij onboarding

Onboarding programma’s kunnen per organisatie verschillen, afhankelijk van bijvoorbeeld organisatiegrootte en cultuur. Of een instroomprogramma succesvol is, verschilt dus ook per organisatie. Wij onderscheiden drie hoofdelementen voor succesvol instromen:

  • Operationeel: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers over de juiste materialen en kennis (zoals rolduidelijkheid en bedrijfsjargon) beschikken om hun werk goed te kunnen doen.
  • Sociaal: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, waardevolle relaties opbouwen met collega’s en leidinggevende en zich onderdeel voelen van de organisatie.
  • Strategisch: zorg ervoor dat nieuwkomers de organisatie kennen (structuur, visie, missie, doelen, belangrijkste ontwikkelingen, cultuur) en zich hiermee kunnen identificeren.
Scroll naar top